Mentalność braku KONTRA obfitości | jaka jest Twoja? 0
Energia braku KONTRA energia obfitości

Mentalność braku i mentalność obfitości są tylko różnymi stronami tego samego medalu. Czy wiesz jak Twoje nastawienie wpływa na Twoje wyniki w pracy, jakość życia oraz poczucie satysfakcji? I dlaczego to, że brakuje Ci pieniędzy, czasu i możliwości zależy od Ciebie.

Nie chodzi tutaj tylko o Twoje nastawienie, ale o wszystko co kryje się pod pojęciem mindset (gdzie zawierają się Twoje myśli, nawykowe działania, przekonania, emocje, wspomnienia oraz Twoja podświadomość). 

Podział na mentalność braku i obfitości, o którym jest ten post nie rozstrzyga tego, czy widzisz swoją szklankę do połowy pustą czy pełną i jakie masz nastawienie do pozytywnego myślenia. Ten podział to coś więcej. To mechanizm samospełniającej się przepowiedni, który wpływ na wszystkich ludzi oraz na to, jak Ty widzisz siebie w całym tym świecie.

 

MENTALNOŚĆ BRAKU | zakładasz, że wszystko jest ograniczone

Dorastając nasiąkasz historiami o tym, że wszyscy wokół się śpieszą, a czasu zawsze brakuje. Zaczynasz wierzyć w to, że „doba ma tylko 24 godziny” i że „bez pracy nie ma kołaczy”. Dookoła słyszysz słowa „nie stać nas”, „coś za coś”, „nie ma nic za darmo”. Masz poczucie, że wszystko prędzej czy później bezpowrotnie się kończy. Żyjesz, ciągle coś tracąc - młodość, zdrowie, studenckie lata, urodę, oszczędności - i aby to zachować, musisz walczyć. Kiedy Ci nie wychodzi, wpadasz w poczucie winy, bo pracy ciągle jest za dużo a czasu za mało. Bez względu na to, ile zarabiasz, zawsze wydaje Ci się, że możesz więcej. Brakuje Ci czasu, nie potrafisz ze wszystkim zdarzyć. Gonisz króliczka, ale wiesz że dogonienie go to iluzja.  

Widzisz obraz świata, w którym ilość czasu, pieniędzy, sukcesów, zaszczytów, pracy, przyjaciół czy nawet szczęścia jest ograniczona. Przez to, że Twój umysł szuka dowodów na to, że ten obraz jest prawdziwy, bez problemu je znajduje a Ty utwierdzasz się w (fałszywym) przekonaniu, że tak po prostu jest. Taki jest świat i już.

 

Cechy osób z mentalnością braku:

  • nie rozwijają się w obszarze kompetencji miękkich
  • nie mają planu działania i nie określają długoterminowych celów
  • płyną z prądem
  • karmią się wymówkami
  • widzą tylko przeszkody, a nie szukają sposób ich rozwiązania
  • żyją chwilą, nie zabezpieczają się finansowo
  • nie doceniają wartości pracy innych
  • chętnie korzystają z darmowych rzeczy
  • żyją w poczuciu braku, walki i rywalizacji

 

Dzisiaj chciałabym zaproponować Ci wybranie innego zestawu przekonań. Jakich? O tym poniżej.

 

MENTALNOŚĆ OBFITOŚCI | zakładasz, że wszystko jest dostępne

Główny nurt przekazu (media, newsy, religia, przekonania większości społeczeństwa) nastawiają nas na mentalność braku. Funkcjonowanie w mentalności obfitości, wymaga od nas świadomego wysiłku, żeby tą mentalność w sobie pielęgnować i utrzymywać. Wymaga świadomej rezygnacji z tego, w co wierzy i czym żyje większość społeczeństwa. 

Koncentrując się na możliwościach i zasobach, żyjesz w mentalności obfitości. Budujesz na tym, co masz a nie na tym, czego Ci brakuje. Wiesz, że możliwości i zasoby są dostępne i jest ich ogromna ilość. Ty możesz po nie swobodnie sięgnąć.

Najważniejsze przekonania, w które musisz uwierzyć to:

  1. W świecie i w życiu jest nieograniczona ilość możliwości i zasobów.
  2. Cała ta mnogość jest dostępna dla każdego.
  3. Cała ta obfitość jest dostępna także dla Ciebie, kiedy tylko po nią sięgniesz. 

Jeśli jesteś przekonania, że wszystko jest możliwe i dostępne to możesz podjąć decyzję i działać, aby to osiągnąć. Historie ludzi sukcesów pokazują, że to nie jakieś konkretne umiejętności, wykształcenie czy geny doprowadziły ich na szczyt - byli zdeterminowani, aby uwierzyć, podjąć konkretną decyzję i działać niezależnie od okoliczności. Zarówno Ty, jak i najbogatsi ludzie na świecie, każdego dnia dostają 24 godziny. Różnica znajduje się w postrzeganiu możliwości, jakie ten czas niesie ze sobą.

Cechy osób z mentalności obfitości:

  • są nastawieni na naukę i rozwój
  • mają plan działania i określają długoterminowe cele
  • konsekwentnie realizują to, co sobie założyli
  • szukają rozwiązań
  • podejmują ryzyko
  • zabezpieczają swoje życie i pracę/biznes
  • doceniają wartość pracy innych
  • płacą innym za towary i usługi
  • żyją w poczuciu, że „wystarczy dla wszystkich”
  • nastawieni są na współpracę

 

 

 

Jak pielęgnować w sobie mentalność obfitości?

Podstawą mentalności obfitości są wspierające przekonania (zacznij od trzech, które wymieniłam wyżej)! 

Przekonania wynikające z mentalności obfitości nawiązują mocno do poczucia sprawczości oraz radykalnej odpowiedzialności (o której więcej pisałam w swoim ebook’u). Jeśli wierzysz, że wszystko jest dostępne, to nie masz żadnej wymówki, żeby twierdzić że coś jest dla Ciebie niemożliwe. Tkwiąc w mentalności braku, chowasz się za argumentami „jestem na to za stara”, „to nie ode mnie zależy”, „to niemożliwe w mojej sytuacji”. W mentalności obfitości możesz wszystko. Możesz zdecydować, że działasz, żeby mieć więcej pieniędzy, ale możesz też wybrać minimalizm i to z nim być szczęśliwsza. 

Jeśli wierzysz, że możesz żyć zdrowiu do 100 lat to każdego dnia świadomie podejmujesz decyzje, aby odpowiednio o siebie zadbać. Nie jesteś ofiarą okoliczności, które Ci się przydarzają ale wynikiem własnych decyzji. Jeśli będziesz przekonania, że na wszystkie ważne rzeczy zawsze masz wystarczająco dużo czasu to świadomie będziesz układać swój plan dnia tak, aby faktycznie go mieć. Zaczniesz inaczej określać priorytety, organizować zadania i obowiązki. Zaczniesz odpuszczać nieistotne drobiazgi. Jeśli uwierzysz, że możesz prowadzić firmę pracując z każdego miejsca na świecie 4 godziny dziennie to intencjonalnie zaczniesz szukać sposobów jak to zrobić. Będziesz inspirować się ludźmi, którzy już to osiągnęli, zmienienia styl pracy czy podejście do własnych umiejętności.

Każda Twoja decyzja a co za tym idzie każde Twoje działanie zależy od tego, w co wierzysz lub nie wierzysz. A Twoje rezultaty i jakość życia zależą od codziennych decyzji i działań. 

 

Dlaczego trudno wyjść z mentalności braku?

Warto tutaj zapoznać się z dwoma ważnymi psychologicznymi zjawiskami:

  • Każdy człowiek ma tendencję do wychwytywania z otoczenia tego, na czym skupia uwagę. Jeśli masz przekonania o braku pieniędzy, czasu i możliwości to znajdziesz tysiąc sto dowodów na to, że tak faktycznie jest. Obserwując innych ludzi czy własne doświadczenia, będziesz utwierdzać się w swoich przekonaniach braku a na dodatek w tym, że te przekonania to najprawdziwsza prawda o świecie. Ciężko będzie Ci wyrwać się z błędnego koła.
  • Warto przyjrzeć się ludzkiej psychice psychologicznie porównywanej do góry lodowej. To, co widać na powierzchni to jedynie malutka część całej jej potęgi. Świadome myśli, zachowania i emocje to drobny urywek, o którym wiesz. Jednak na Twoje działania i decyzje w znacznie większej mierzy wpływa to, co pod powierzchnią - czyli podświadomość. To również te znacznie głębiej ukryte myśli i emocje. Najważniejsze nie jest to, co myślisz i mówisz, ale to co wibruje w Twoich nieuświadomionych myślach. Praca z własną górą lodową to proces, wymagający uważności, wyrozumiałości dla siebie i chęci zmiany. Pewnie nie jest możliwy po przeczytaniu jednej książki czy odbyciu jednego warsztatu. Trzeba poświęcić temu więcej swojej uwagi i wysiłku, ale efekty które może przynieść taka praca mogą być naprawdę niesamowicie korzystne.

Mentalność braku – podświadome źródła

 

Z tych dwóch powodów zmiany na poziomie mentalności, często trudno jest przeprowadzić samemu. Praca nad Twoimi przekonaniami, myślami, emocjami czy nawykami należy do Ciebie, ale wymaga też ogromnej świadomości i często pomocna okazuje się praca z mentorem czy coachem. Jeśli czujesz, że chciałabyś skorzystać z mojego wsparcia i popracować nad własną mentalnością w trakcie sesji indywidualnych, poznaj mnie lepiej i zapoznaj się z moją ofertą tutaj.

 

Zrozum jak Twój mindset wpływa na Twoje działania

Przypomnij sobie ostatnią trudną sytuację w Twoim życiu. Kiedy „wybuchł jakiś pożar” albo coś poszło nie tak. Ktoś popełnił błąd albo zawiodła komunikacja. Wyobraź sobie, że oglądasz tę sytuację, sam jej początek, w niemym kinie. Widzisz, co się dzieje, ale nie słyszysz, co mówią ludzie. Widzisz siebie z zewnątrz w samym środku tego zamieszania. Od czego się zaczęło?

Kiedy uda Ci się wychwycić ten pierwszy moment, zawiązanie akcji, to spróbuj bardzo uważnie prześledzić sekunda po sekundzie co wydarzyło się dalej. Podpowiem Ci, że zapewne, zaczęło się od tego, że dowiedziałeś się o jakiejś trudności. 

Załóżmy, że któryś ze współpracowników popełnił błąd (chociaż może to być dowolna inna sytuacja). Najpierw z prędkością błyskawicy uruchomiły się myśli: „Rany! Jak zdołamy naprawić ten błąd! Ile nas to będzie kosztowało! Co pomyśli o nas ten klient! Zawiedliśmy jego zaufanie!”

Nie ma znaczenia, jakie myśli uruchomiły się akurat Tobie w tej konkretnej sytuacji (wrócę do tego za chwilę).

Natychmiast uruchamiają się też emocje – strach o stratę finansową, który uruchamia kolejne myśli: „Nie stać nas na to! Już i tak nie wiem, jak przetrwamy ten miesiąc!” Poczucie żalu, winy, zawodu. Złość, że nie możesz liczyć na pracowników. Kolejne myśli o tym, że nigdy na nikogo nie możesz liczyć.

Powstaje niezła mieszanka emocji, myśli, przekonań. I w tym bałaganie wewnętrznym próbujesz rozwiązać trudną sytuację. Podejmujesz działania, decydujesz co zrobić.

 

Schemat A-B-C-D

Zrozum, że w różnych sytuacjach zawsze działasz według prostego schematu:

To oznacza, że sama sytuacja (kiedy oglądasz ją na niemym filmie) może być oceniona w różny sposób. I różne osoby zareagowałyby na nią zapewne inaczej. Ale kluczowe jest to, jakie są Twoje pierwsze myśli, które się pojawią w tej sytuacji. I lawina wewnętrzna, którą uruchomią.

Tutaj właśnie na prowadzenie wychodzą nasze głębokie przekonania o świecie (te, które siedzą w podświadomości). O tym, czy żyjesz w braku czy w obfitości. Jacy są pracownicy. Że wszyscy próbują Cię oszukać. O tym, że pieniędzy zawsze jest mało. Że nikt nigdy Cię nie szanował. To tylko kilka przykładów.

 

Kiedy wydarza się sytuacja, Twoja głowa uruchamia określone myśli (przekonania), czyli A. One wywołują określone emocje (B). A pod wpływem tych emocji Ty podejmujesz określone działania (C).

 

Kiedy zdołasz zmienić myśli, które uruchamiają się automatycznie lub zaczniesz podchodzić do nich bardziej świadomie, to zdołasz zmienić sposób, w jaki działasz. A dzięki temu – osiągniesz też inne wyniki.

Od tego, na ile poddajesz się nieuświadomionym przekonaniom i zalewowi niezdrowych myśli, zależy, czy w trudnej sytuacji dostrzeżesz zagrożenie, czy szansę. Czy rzucisz się ratować dobytek, czy otworzysz oczy na nowe możliwości.

 

Schemat A-B-C-D to jedna ze skutecznych technik terapeutycznych Racjonalnej Terapii Zachowania wg Maxie C. Maultsby.

 

 

Refleksja na koniec

To, na bazie jakich bazowych przekonań działasz i jakimi wartościami się kierujesz to Twój wybór. Nie twierdzę, że ich zmiana jest prosta i szybka. Jeżeli nasiąknęłaś jakimiś przekonaniami i założeniami przez dziesiątki lat, na dodatek większość ludzi, z którymi stykasz się codziennie podziela te przekonania i utwierdza Cię w nich – zmiana nie dokona się w ciągu sekundy.

Ale taka zmiana jest kwestią Twojego wyboru.

Tylko i wyłącznie.

Wyboru i świadomej pracy nad zmianą.

Ku lepszemu.

 

Komentarze do wpisu (0)

TERAZ W NIŻSZEJ CENIE
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl