17 reguł postępowania ze stresem, które warto poznać 0
Postępuj właściwie ze stresem

Stres staje się masową plagą. Prawie każdy cierpi z jego powodu, chociaż by okresowo i wszyscy zgadzają się co do tego, że negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Przez to, że zazwyczaj o stresie mówi się, kiedy spowoduje już negatywne skutki, na jego temat powstaje wiele nie do końca prawdziwych przeświadczeń. 

 

STRES WPĘDZA W CHOROBĘ versus STRES JEST ZDROWY

W rzeczywistości stres jest z początku pozytywnym zjawiskiem. Powstaje w momencie, gdy wewnętrzna równowaga komórek ciała zostaje zachwiana. Hormony stresu normalizują funkcje fizyczne. Można postrzegać ten fakt jako coś pozytywnego, jak i negatywnego. Kluczową rolę ma tu umiar. Stres będzie czymś zdrowym i pożytecznym tak długo, jak długo będzie użyteczny i nie wymknie się spod kontroli.  

 

DUŻA ILOŚĆ PRACY POWODUJE STRES versus TO NIE PRACA POWODUJE, ŻE SIĘ STRESUJEMY

Bardzo duża ilość pracy wcale nie musi powodować stresu. Do jego powstania przyczyniają się nie okoliczności zewnętrzne, lecz to, co z tymi okolicznościami robimy. Za nasz stres nie jest odpowiedzialna praca sama w sobie, tylko sposób, w jaki z nią postępujemy. Kluczem jest koncentracja na jednej rzeczy. Naucz się zająć się tylko jedną rzeczą w prawdziwym skupieniu, następnie wykreślić ją z pamięci i poświęcić się kolejnej. 

Pracuj nad kontrolą swoich myśli. Często, próbując wykonać jakieś zadanie, rozmyślamy o dniu wczorajszym i planujemy dzień jutrzejszy. Nasze myśli przypominają niekontrolowany ciąg przypadkowych elementów. Aby czerpać z dobroczynnej mocy stresu, naucz się kontrolować swoje myśli. Naucz się koncentrować na jednej rzeczy i poświęć swoją energię obecnej chwili. 

 

STRESU POWINNO SIĘ UNIKAĆ versus STRESU NIE DA SIĘ KOMPLETNIE WYELIMINOWAĆ 

Jeśli starasz się wyeliminować stres, możesz osiągać dokładnie przeciwny efekt – bierzesz sobie do serca coraz bardziej błahe rzeczy i szybciej czujesz się przeciążona. Życie bez stresu nie istnieje. Wsłuchuj się w siebie, aby nauczyć się z nim postępować, akceptować go i rozpoznawać, kiedy ma negatywny skutek.

Ludzie zestresowani trzymają swoje barki kilka centymetrów wyżej niż w stanie rozluźnienia oraz zaciskają szczękę. Jeśli zauważysz oba symptomy, koniecznie zrób sobie przerwę. Odejdź od tego, co właśnie robisz. Weź kilka głębokich oddechów, popatrz w przestrzeń, poruszaj ramionami.  

 

 

ZŁOTE REGUŁY POSTĘPOWANIA ZE STRESEM:

  1. Całkowicie skoncentruj się na tym, co właśnie robisz. Nigdy nie rób 2 czy 3 rzeczy na raz. Kiedy jesz, jedz (i nie czytaj). Tajemnica szczęścia polega na tym, aby być w pełni obecnym tam, gdzie się właśnie znajdujemy. 
  2. Zwolnij. Określ tempo pracy, przy którym dobrze się czujesz.  
  3. Nie planuj sobie na raz zbyt wielu zadań. Nagromadzone task'i nie dadzą Ci spokoju i spowodują ogromne napięcie. 
  4. Naucz się izolować. Każdy czasem potrzebuje chwili, aby pobyć sam. Regularnie spędzaj czas z samą sobą i obserwuj swoje emocje, samopoczucie, zdrowie, rozwój. 
  5. Zaplanuj dostateczną ilość czasu, aby być punktualną. Pośpiech powoduje niepotrzebny stres. 
  6. Celebruj małe osiągnięcia. Zrób sobie przerwę i świętuj. Bądź wdzięczna i szczęśliwa. 
  7. Nie oczekuj ciągłych sukcesów. Zaakceptuj to, że życie to sinusoida, na której przeplata się wiosna, lato, jesień i zima. 
  8. Poświęć swoją energię na obecną chwilę. Zmartwienia dotyczące przyszłości zakłócają koncentrację i powodują stres. A przecież może okazać się, że nawet nie będą one miały nigdy miejsca. 
  9. Utrzymuj porządek. Ciężko jest znaleźć ład w głowie, funkcjonując w chaosie. Regularnie sprzątaj przestrzeń dookoła siebie. 
  10. Ciesz się tym, co robisz. Radość przyjdzie automatycznie, jeśli zrelaksowana starasz się dobrze wykonywać wyznaczone zadania.  
  11. Zaplanuj sobie przerwy i nie rób od nich żadnych wyjątków. Jeśli uważasz, że nie masz czasu na chwilę wytchnienia, to znak że właśnie jej potrzebujesz! 
  12. Powierzaj zadania. Jeśli ktoś może zrobić coś szybciej (i lepiej) od Ciebie, naucz się przekazywać odpowiedzialność innym. Delegując zadanie, daj innym szansę popełniać błędy i nie kontroluj każdego kroku. 
  13. Część Twojego dnia powinna składać się z rutynowych działań. Codzienna dyscyplina pomaga w zachowaniu wewnętrznej równowagi. 
  14. Od czasu do czasu totalnie się zresetuj. Śmiej się ze stresu. 
  15. Jeśli jesteś typem osoby nastawionej na sukces, od czasu do czasu, rób coś zupełnie niezamierzonego. Nie wszystko, co robisz, musi mieć sens. Pozwól sobie na prostotę i spontaniczność. 
  16. Unikaj pułapki dostępności. Nie zawsze musisz mieć przy sobie telefon. Zaplanuj sobie godziny z dala od digitalnego świata parę razy w tygodniu. 
  17. Nie próbuj stosować wszystkich reguł na raz. Byłoby to zbyt stresujące! Wybierz te, które najbardziej do Ciebie przemawiają i zacznij je praktykować przez cały tydzień. Powoli dodawaj kolejne praktyki.  

 

REFLEKSJA NA KONIEC

Potrafisz radzić sobie ze stresem i kontrolować swoją reakcję na niezaplanowane sytuacje? 

Akceptujesz go i dobrowolnie wpuszczasz do swojego życia czy walczysz, aby trzymać się od niego z daleka? Pamiętaj, że to nie stres kontroluje Ciebie, ale Ty jego. Tylko Ty sama jesteś odpowiedzialna za swoje samopoczucie i za emocje, które przeżywasz.

 

Komentarze do wpisu (0)

TERAZ W NIŻSZEJ CENIE
BUCKET LIST | wieloletni planer marzeń i celów
BUCKET LIST | wieloletni planer marzeń i celów

109,00 zł

Cena regularna: 129,00 zł

szt.
DZIENNIK AUTOREFLEKSJI | ROZWOJOWY PRZEWODNIK DLA KOBIET
DZIENNIK AUTOREFLEKSJI | ROZWOJOWY PRZEWODNIK DLA KOBIET

109,00 zł

Cena regularna: 129,00 zł

szt.
ROZWOJOWY DUET: DZIENNIK AUTOREFLEKSJI + BUCKET LIST
ROZWOJOWY DUET: DZIENNIK AUTOREFLEKSJI + BUCKET LIST

232,00 zł

Cena regularna: 258,00 zł

szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl