Kiedy pozytywne myślenie zawodzi, czyli o toksycznej pozytywności 0
Kiedy pozytywne myślenie zawodzi, czyli o toksycznej pozytywności

Wszystko będzie dobrze… Masz tyle powodów do wdzięczności… Najważniejsze to mieć dobre nastawienie…

Z czym kojarzą Ci się te zwroty? Wiele z nas błędnie zakłada, że psychologia pozytywna i toksyczna pozytywność jadą na tym samym wózku. Jak je rozróżnić? Jak nauczyć się rozpoznawać krzywdzące zachowania wynikająca z toksycznej pozytywności? I na co pozwolić sobie, żyjąc w zgodzie z psychologią pozytywną?  

Całość dostępna w formie podcastu na moim kanale BLIŻEJ SIEBIE | Angelika Sobucka.

 

Czym jest toksyczna pozytywność?

Jak ją rozpoznać? Co tej pozytywności takiego niepozytywnego? „Głowa do góry”, „myśl pozytywnie” czy „mogło być gorzej” to jedne z wielu komunikatów, których powinniśmy unikać, jeśli chcemy okazać komuś wsparcie. Jakie jeszcze słowa mogą okazać się toksyczne? Wywoływać presję?

Toksyczna pozytywność to przekonanie, że niezależnie od tego, w jak trudnej sytuacji się znaleźliśmy, powinniśmy zachować pozytywne nastawienie. To rodzaj filtra blokującego rzeczywistość. To rady, do których teoretycznie możemy się dostosować, ale w danym momencie nie jesteśmy w stanie tego zrobić.

I nie ma to zbyt wiele wspólnego z psychologią pozytywną. Należy odróżnić toksyczną pozytywność od pozytywności. Samo pozytywne myślenie jest świetne, pod warunkiem, że rzeczywiście jest autentyczne. Czyli dopuszczamy realną nadzieję, która jest, a nie tę, która nam się wydaje, że mogłaby być.

Taka postawa prowadzi do całkowitego zamrożenia i unieważnienia trudnych emocji na rzecz przyklejonego do twarzy uśmiechu. Wymuszony optymizm prowadzi do tego, że demonizujemy trudne odczucia. Zamiast świadomie przeżywać emocje podstawowe, takie jak smutek czy złość, zaczynamy unikać ich jak ognia albo szukać natychmiastowych rozwiązań. A to z kolei rodzi poważne konsekwencje dla naszego zdrowia psychicznego.

 

Oznaki toksycznej pozytywności

  • maskowanie i tłumienie prawdziwych, negatywnych emocji
  • uspokajanie bliskiej osoby, która straciła pracę, mówiąc, że mogło być gorzej
  • krytykowanie innych za wyrażanie swoich prawdziwych, negatywnych uczuć
  • wywieranie presji na osobę stojącą w obliczu druzgocącej straty, aby skupiła się na jasnych stronach
  • etykietowanie osób, które zawsze wydają się pozytywne lub nie dzielą się swoimi emocjami jako silniejsze i lepsze od innych
  • zniechęcanie do otwartych i szczerych rozmów o uczuciach
  • odmawianie pomocy lub wsparcia w trudnych chwilach
  • tworzenie „fasady szczęścia” i zaprzeczanie uczuciom, takim jak smutek czy stres
  • oczekiwanie, że otaczające nas osoby będą zawsze pozytywne i szczęśliwe
  • ignorowanie traumatycznych wydarzeń
  • odkładanie problemów na później

 

Jak brzmi toksyczna pozytywność? 

 

Różnica między zdrową a toksyczną pozytywnością

Celem zdrowej pozytywności jest to, aby “zaprogramować” własne myśli i wprowadzić pozytywne nawyki, które pomogą nam radzić sobie z negatywnymi myślami, emocjami i różnymi sytuacjami. W przeciwieństwie do toksycznej pozytywności, zdrowa pozytywność nie odrzuca negatywnych aspektów życia. Zamiast tego, pozwala im istnieć, nie przejmując kontroli nad naszym umysłem. Jeśli jesteśmy pozytywni w zdrowy sposób, uznajemy i próbujemy przetworzyć rzeczy, które nas spotykają.

Toksyczna pozytywność zmusza nas do wyrzucenia tego typu myśli z głowy. Próbujemy zamaskować swoje prawdziwe uczucia i zakładamy swoją „zawsze szczęśliwą maskę”.

 

Jak radzić sobie z toksyczną pozytywnością?

1. Rozwijaj w sobie empatię

2. Doświadczaj swoich uczuć, kiedy się pojawiają 

3. Rób sobie regularne przerwy od social mediów

4. Pielęgnuj emocjonalny, fizyczny i duchowy self-care

5. Praktykuj medytację 

6. Naucz się zdrowo postrzegać porażkę

 

Każdy z powyższych punktów szczegółowo rozwijam w podcaście.

 

Refleksja na zakończenie

Zamiast ukrywać swoje uczucia, warto skupić się na tym, by je zaakceptować. Ponieważ tylko w ten sposób możemy sobie z nimi poradzić w zdrowy sposób. Życie przynosi różne sytuacje i szeroki wachlarz emocji. Nie powinno być tylko tym długim i nieustającym dążeniem do pozytywności.

Każdy z nas potrzebuje doświadczyć szeregu różnych stanów psychicznych, czy to szczęścia, smutku czy czegoś pomiędzy. Wzloty i upadki są naturalną częścią życia i powinny znaleźć odzwierciedlenie w naszych prawdziwych emocjach. Tylko dzięki nim będziemy w stanie zachować zdrową pozytywność i optymizm.

 

Ten i inne odcinki dostępne są na kanale SFERA ŻYCIA Angelika Sobucka.

Komentarze do wpisu (0)

TERAZ W NIŻSZEJ CENIE
BUCKET LIST | wieloletni planer marzeń i celów
BUCKET LIST | wieloletni planer marzeń i celów

109,00 zł

Cena regularna: 129,00 zł

szt.
DZIENNIK AUTOREFLEKSJI | ROZWOJOWY PRZEWODNIK DLA KOBIET
DZIENNIK AUTOREFLEKSJI | ROZWOJOWY PRZEWODNIK DLA KOBIET

109,00 zł

Cena regularna: 129,00 zł

szt.
ROZWOJOWY DUET: DZIENNIK AUTOREFLEKSJI + BUCKET LIST
ROZWOJOWY DUET: DZIENNIK AUTOREFLEKSJI + BUCKET LIST

232,00 zł

Cena regularna: 258,00 zł

szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl