Marka osobista - gorące hasło na ustach wszystkich marketerów, influencerów i blogerów. Nie będzie to jednak post o marketingu, bo mimo że moja praca na etacie właśnie na tym polega, to własną działalność opieram na czymś zupełnie innym. Bez względu na to, czy jesteś osobą prywatną, czy tworzysz swoją markę bądź budujesz biznes, w tej serii artykułów chciałabym zwrócić uwagę na to jakie elementy wpływają na to, jak widzą i odbierają nas inni. Bazując na swoim doświadczeniu z budowania własnej marki, podzielę się z Tobą tym co zrobić, aby stworzyć swoją markę osobistą ŚWIADOMIE, w zgodzie ze sobą oraz tak, aby zapadała w pamięć Twojej grupie docelowej.
Zacznijmy może od tego, że na swoją markę pracujesz każdego dnia.
Sposób, w jaki rozmawiasz, działania które podejmujesz, treści którymi się dzielisz a nawet to, jak reagujesz na pewne wydarzenia tworzy jakiś obraz, który w swoich głowach układają ludzie - Twoi przyjaciele, najbliżsi, obserwatorzy. Ty sama jesteś swoją chodzącą marką, dlatego Twoja autentyczność gra tutaj olbrzymią rolę.
A może wolisz o tym posłuchać / obejrzeć? Zapraszam na YouTube & Spotify.
Marka osobista | Autentyczność to podstawa
Akceptujemy błędy, niedoskonałości, potrafimy wybaczać, ale pod warunkiem, że drugi człowiek jest wiarygodny i autentyczny. Dlatego moim celem jest wesprzeć Cię w budowaniu własnej marki w naturalny i świadomy sposób - im bardziej autentyczna będziesz, tym łatwiej będzie Ci działać i tym lepsze wrażenie będziesz sprawiać w otoczeniu.
Twoja marka musi odzwierciedlać prawdziwą osobowość: charakter, sposób bycia, wyznawane wartości, wizję. Nie twórz fałszywego wizerunku marki, bo szybko okaże się, że Twoja marka osobista to tylko “wydmuszka”.
Każdy z nas ma w sobie coś wyjątkowego i właśnie te cechy warto wyeksponować. W połączeniu z wykonywaniem swojej pracy najlepiej jak to tylko możliwe, można na tej bazie budować swoją markę osobistą.
SZYBKA WSKAZÓWKA:
Budując markę nie nastawiamy się na sprzedaż, ale na dawanie wartości i ekspozycję. Sprzedaż przyjdzie później.
Projektowanie i budowanie feed'u na Instagramie to przykład pokazywania swojej tożsamości.
Znajdź pomysł na siebie i określ swoją tożsamość
Proces budowania marki osobistej warto rozpocząć od znalezienia pomysłu na siebie i swój wizerunek. Wymaga to poznania rdzenia swojej tożsamości i zdefiniowania swoich mocnych cech. Fundamentem mocnej marki osobistej jest znajomość siebie oraz spójna i przemyślana koncepcja komunikowania tego.
W tym, co właśnie powiedziałam pojawiły się dwa kluczowe w tym podcaście pojęcia: TOŻSAMOŚĆ I WIZERUNEK. Co je różnicuje?
Czym jest tożsamość marki?
Tożsamość to zbiór elementów widzialnych tj. identyfikacja wizualna, wygląd, styl, koncepcja graficzna; i niewidzialnych np. kultura osobista, sposób wyrażania się, doświadczenia. Jest to zbiór cech pozytywnie wyróżniających markę, wręcz idealizujących. Tożsamość marki odzwierciedla pożądany sposób postrzegania marki. To obraz lub wizja, jaką odbiorcy powinni mieć przed oczyma myśląc o naszej marce.
To wszystko, co jako marka pokazujemy, aby zaprezentować siebie i odróżnić się od konkurencji. Twoja tożsamość tworzy indywidualną osobowość marki. Stanowi istotę, ideę przyświecającą wszystkim jej działaniom.
Porównując tożsamość z wizerunkiem, można powiedzieć, że… właśnie co?
Czym w takim razie jest wizerunek marki?
To sposób postrzegania marki przez jej odbiorców. To odbicie, obraz, zestaw skojarzeń i przekonań, które są powiązane z daną marką. Najważniejsze jest to, że wizerunek powstaje w umysłach odbiorców – osób, które stykają się z daną marką, jej komunikatami, stylem, produktami, a także innymi użytkownikami.
Na wizerunek mają wpływ elementy uświadomione i nieuświadomione, te o podłożu racjonalnym, emocjonalnym, a także społecznym każdego odbiorcy. Po części składa się on z informacji, doświadczeń i… domysłów.
Skoro więc wizerunek istnieje w umysłach ludzi, to różni się w zależności od osoby – nie ma dwojga ludzi, w których umysłach byłby taki sam wizerunek dotyczący tego samego przedmiotu, bo ludzie są różni. Wyznają różne systemy wartości, posiadają różne doświadczenia i potrzeby.
Mając już tak dobrze wyjaśnione te dwa pojęcia, trzeba zrozumieć, że tożsamość kreowana jest w nas (wewnętrz marki), natomiast wizerunek kreowany jest w głowach odbiorców.
Nie można wprost kreować wizerunku. Można starać się na ten wizerunek oddziaływać. Wizerunek wypływa niejako z tożsamości, którą to klienci i inni odbiorcy działań odczytują i na jej podstawie budują własne opinie i skojarzenia. Zatem to, co stanowi naszą tożsamość, wpływa na wizerunek.
Tutaj, dobrze psuje powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” :)
Z czego składa się tożsamość mojej marki?
Wiedząc już, że tożsamość jest czymś na co mamy wpływ, to właśnie od niej możemy zacząć budowanie własnej marki osobistej. Chciałabym podzielić się z Wami paroma kwestiami, które dobrze by było przemyśleć, aby świadomie określić własną tożsamość.
Na fundament tożsamości marki składają się odpowiedzi na pytania: kim jestem oraz co mam wartościowego.
- KIM JESTEM – obejmuje Twoją misję, wizję, wartości, doświadczenie, wiedzę, umiejętności itd.
- CO MAM – to zasoby intelektualne, kreatywność, wartościowe cechy osobowościowe, komunikacyjne, biznesowe i społeczne, talenty.
Najlepszym sposobem na określenie swojej tożsamości w kontekście marki osobistej jest rozpisanie tego wszystkiego. Samo myślenie na ten temat nie da Ci wartościowych efektów - na to składa się wiele przemyśleń, pytań, autorefleksji. Czasem potrzeba na to paru godzin, a czasem nawet paru dni czy tygodni.
Pamiętaj, że marka osobista jest czymś płynnym, czymś co powstaje i zmienia się w interakcji z odbiorcami, wydarzeniami, okolicznościami czy indywidualnymi zmianami i odkryciami - ewaluuje idąc za potrzebami odbiorcy albo również własną potrzebą tego, czym chcemy się akurat podzielić. Dlatego właśnie ta autentyczność robi tutaj tak ogromną robotę.
Określeniu Twojej tożsamość pomogą dwie rzeczy:
#1 Znajdź i nazwij swoje mocne strony
Po pierwsze wypisz wszystkie swoje mocne strony. Tak wiem, kultura w której wzrastałyśmy od małego kieruje uwagę na braki i podkreślanie naszych mankamentów. Ale dzisiaj Twoim zadaniem jest popatrzenie na siebie z miłością, docenieniem i szacunkiem.
Świadomie budując swoją markę, pokazuj to, co w Tobie dobre.
Zastanów się jakie naturalne talenty i wyuczone mocne strony są najbardziej widoczne. Nie planuj na razie, co zrobisz z tym dalej. Skup się po prostu na wypisaniu wszystkiego, za co siebie lubisz.
W tym ćwiczeniu mogą okazać się pomocne następujące pytania:
- Uczenie się jakich rzeczy sprawia mi największą przyjemność?
- Co ekscytuje mnie na samą myśl o tym?
- Jaką czynność mogę wykonywać bez przerwy, bez poczucia utraty czasu?
- Jakie umiejętności doprowadziły mnie do moich największych sukcesów?
- W jakich sytuacjach bliskie osoby proszą mnie o pomoc?
#2 Odkryj swoje USP, czyli co czyni Cię wyjątkową?
Po drugie zastanów się co wyróżnia Cię na tle innych, czyli co jest Twoim USP. Co sprawia, że jesteś wyjątkowa? Każdy z nas ma coś takiego.
Ponadto, dużo łatwiej jest zostać zauważonym, pokazując coś po swojemu, niż próbując podążać wyznaczoną przez innych ścieżką - stworzenie kopii Coca-Coli, która sprzedawałaby się lepiej byłoby niesamowicie trudne, wykonalne. Ale wymyślenie napoju zupełnie innego, mającego w sobie coś unikatowego wydaje się już dużo łatwiejsze.
Refleksja na koniec
Potraktuj te dwie rzeczy jako fundament tożsamości Twojej marki osobistej. Od tego wszystko się zaczyna.
Ludzie nie lubią sztuczności a my nie potrafimy udawać. Nawet jeśli ktoś opanował udawanie kogoś kim nie jest do perfekcji, to nie jest to zgodne z moim podejściem do świadomego budowania własnej marki. Dlatego dzisiaj chciałabym zostawiać Cię z refleksją, aby Twoja tożsamość była przede wszystkim zgodna z Tobą. W tym właśnie pomoże Ci przyjrzenie się swoim talentom, mocnym stronom oraz aspektom, które wyróżniają Cię na tle innych.
To wszystko pomoże Ci przejść do kolejnego etapu, czyli określenia swoich zasobów, wartości oraz później stworzenia wizji i misji marki, która będzie prawdziwym odzwierciedleniem Ciebie samej. O krokach do podjęcia w kolejnym etapie powiem Ci już w następnym poście z tej serii.
Pamiętaj, że ta praca nie zrobi się sama. Jeśli na poważnie podchodzisz do własnej marki, na której chcesz oprzeć swój obecny biznes albo działalność w przyszłości, ważne jest to, żebyś od samego początku zaczęła dobrze.
Daj o sobie znać :)
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, to śmiało - odzywaj się do mnie. Na codzień możesz znaleźć mnie na Instagramie @sfera_zycia gdzie tworzę własną markę osobistą. Jestem bardzo ciekawa, jaki wizerunek kształtuje się w Twojej głowie, obserwując moje działania. Będzie mi bardzo miło, jeśli się ze mną tym podzielisz.
Jeśli ten post był dla Ciebie wartościowy, daj znać w komentarzu i zostań ze mną na dłużej, aby razem budować świadome marki.
Dziękuję, że jesteś i życzę Ci owocnej pracy nad własną marką. Cudownego dnia!