Świadoma marka osobista #3 | Wartości i archetyp marki - jak może pomóc? 0
Świadoma marka osobista #2 | Wartości i archetyp marki - jak może pomóc?

Chciałabyś budować swoją markę osobistą bez udawania kogoś, kim nie jesteś? Budowanie własnej marki zaczyna się od samopoznania, a kluczem do tego są właśnie wartości. Silna marka to marka świadoma, o mocnym kręgosłupie wartości. Marka, będąca punktem odniesienia dla nas samych. Jak znaleźć wartości marki i dobrać do niej odpowiedni archetyp, który będzie genialnym wsparciem do  rozwoju we właściwym kierunku? Właśnie o tym mówię w podcaście.

Wierzę, że świadomie stworzona od samego początku marka osobista jest czymś, co pozwala nam się wyróżniać na tle innych.

Zakładam, że dobra marka to autentyczna marka. Postępując w zgodzie ze sobą, bazując na odpowiednich wartościach i pokazując innym prawdziwą siebie, będziesz mieć szansę tworzyć bliskie relacje z grupą odbiorców i potencjalnymi klientami.

 

 

Wyobraź sobie, że marka jest osobą

Kiedy się mijacie, zawsze uśmiecha się do Ciebie i życzy Ci miłego dnia. Zagaduje i pyta, czy może Ci jakoś pomóc w rozwiązaniu Twoich problemów. Nie nosi rzeczy, które nie pasują do jej charakteru i nikogo nie udaje. Nie skupia się na sobie, raczej woli pogadać o tym, co Cię trapi. A jeśli już mówi o sobie, to nie koloryzuje, nie kłamie, nie krzyczy. Jest po prostu „spoko osobą”, którą da się lubić.

Da się. Ale czy to, że ktoś dobrze wygląda, jest pomocny i sympatyczny przesądza o tym, że lubimy daną osobę, zaprzyjaźniamy się, a nawet zakochujemy? Aby „zaiskrzyło”, dobrze jeśli ta druga strona podziela nasze przekonania, poglądy i wartości, wspólne pasje oraz cele. Zupełnie tak samo jest z „osobowością marki”.

 

Przyjrzyj się grupie docelowej, do której kierujesz swoje produkty/usługi

Co jest ważne dla Twoich (obecnych i potencjalnych) klientów? Na co zwracają szczególną uwagę, a co nie ma dla nich specjalnego znaczenia?

Uświadomienie sobie potrzeb konsumenta, które ma spełniać Twój produkt, będzie pierwszym niezbędnym krokiem na drodze do określenie wartości, którymi będzie legitymować się Twoja marka.

 

Marka osobista z psychologicznego punktu widzenia

Dzięki wartościom marki budują w naszym umyśle skojarzenia mentalne, a te z kolei uruchamiają pozytywne emocje i pomagają zaspokajać potrzeby wyższego rzędu. Dzięki temu zakup samochodu to nie tylko pozyskanie środka lokomocji, ale np. „kupno” poczucia bezpieczeństwa, komfortu dla rodziny lub prestiżu społecznego.

Marka, która nie komunikuje niczego, traci okazję do nawiązania dialogu i „zaprzyjaźnienia się” z odbiorcą.

To zupełnie jak osoba, która na ulicy mija nas bez słowa. Oczywiście istnieje szansa, że sami do niej „zagadamy”, jeśli akurat będziemy potrzebować. Jednak znacznie mniejsza jest szansa na to, że od razu polubimy przypadkowego przechodnia i nawiążemy z nim relację.

 

ARCHETYP - czyli kim jest Twoja marka osobista?

Ogólne pojęcie archetypu wprowadził Carl Gustav Jung już w XIX wieku. Twierdził on, że archetypy prezentują dokładne wzorce różnych zachowań, sposobów i stylów bycia ludzi na całym świecie, które są dla wszystkich wspólne.

Po co nam archetypy? Dzięki archetypom możemy zamknąć rzeczywistość w wyznaczonym obszarze, ponieważ w momencie pierwszego zetknięcia przypiszemy danej osobie czy pewnemu elementowi z naszego otoczenia cechy, które są dla nas oczywiste i są nam dobrze znane. 

 

 

Osie przeciwieństw osobowości

Jako ludzie cały czas bazujemy na dwóch osiach (X i Y) skrajnych przeciwieństw, próbując utrzymać swoją równowagę i znaleźć swoje prawdziwe miejsce oraz zrozumieć czego tak naprawdę chcemy. Odnosi się to do wielu aspektów naszego życia.

Na każdej z osi nieustannie balansujemy pomiędzy dwiema przeciwnościami – na pierwszej pomiędzy wyborem JA i INNI, zaś na drugiej pomiędzy wyborem PORZĄDEK i CHAOS. Bazując właśnie na różnych punktach tych osi, możemy wyszczególnić różne archetypy.

Przykłady? O wielu opowiadam w podcaście. 

 

Refleksja na koniec

Określenie archetypu lub archetypów i wartości marki, jak już wyżej wspominałam może przynieść marce sporo dobrego, m.in. pomoże w utrzymaniu spójności na różnych polach aktywności, umacnia relacje z grupą docelową oraz ułatwi pracę związaną z jej budowaniem i rozwojem. 

Mając zdefiniowane archetypy i będąc świadomym wartości marki możemy ułożyć na ich podstawie ciekawą i porywają odbiorców historię marki, a także jej usługi i produktu. Archetypy można ze sobą łączyć, ale należy pamiętać, aby nie były to archetypy wzajemnie się wykluczające. 

Pamiętajmy, że marka tak jak człowiek z czasem może się zmieniać. Archetypy i wartości marki mimo zachodzących w niej zmian, pozwolą zachować ciągłą spójność w działaniach. Ponadto będą przypominały o jej właściwym kierunku rozwoju.

 

Komentarze do wpisu (0)

TERAZ W NIŻSZEJ CENIE
BUCKET LIST | PODRÓŻ ZA MARZENIAMI
BUCKET LIST | PODRÓŻ ZA MARZENIAMI

103,00 zł

Cena regularna: 129,00 zł

szt.
SET: BUCKET LIST + TORBA SHOPPER BAG
SET: BUCKET LIST + TORBA SHOPPER BAG

178,00 zł

Cena regularna: 198,00 zł

szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl